Senin, 20 September 2010

9 Dosa Malaysia Kepada Indonesia

Malaysia, sebuah negara merdeka yang belum berdaulat karena masih sungkem kepada Inggris sebagai Tuan Besarnya ini sudah sangat membuat nyeri dada rakyat Indonesia yang cinta damai.


Insiden penangkapan 3 petugas DKP Kepri oleh Marine Police Malaysia di perairan Tanjung Berakit, Bintan hanya puncak gunung es. Karena jika ditilik ke belakang, sudah Dosa-dosa Malaysia terhadap Indonesia.

Berikut ini adalah dosa-dosa Malaysia yang menyulut kemarahan rakyat Indonesia karena menyinggung martabat dan merendahkan harga diri sebagai negara berdaulat.

1. Malaysia mengirimkan teroris-teroris bom ke Indonesia
Indonesia mengirim tenaga kerja (TKI) tetapi Malaysia membalasnya dengan mengirim para teroris ke Indonesia yang membuat banyak ibu-ibu menjadi janda dan anak-anak kita menjadi yatim.

Azhari dan Noordin M Top adalah orang Malaysia yang beroperasi teror di Indonesia. Bersyukur Allah mematikan keduanya.

Doktor Azahari bin Husin lahir di Melaka, 14 September 1957, tewas di Batu Jatim, 9 November 2005. Dia adalah seorang insinyur Malaysia yang diduga kuat merupakan otak di belakang Bom Bali 2002 dan Bom Bali 2005 serta serangan-serangan lainnya bersama dengan Noordin Mohammed Top.

2. Malaysia merebut Sipadan – Ligitan
Bila mengingat kasus lepasnya pulau Sipadan dan Ligitan menyakitkan karena kedua pulau itu posisi strategis di Selat Makassar yaitu pulau Sipadan (luas: 50.000 meter²) dan pulau Ligitan (luas: 18.000 meter²)

Sikap Indonesia semula ingin membawa masalah ini melalui Dewan Tinggi ASEAN namun akhirnya sepakat untuk menyelesaikan sengketa ini melalui jalur hukum Mahkamah Internasional

Selasa 17 Desember 2002 Mahkamah Internasional memenangkan Malaysia dengan 16 hakim dan Indonesia cuma 1 hakim. Sehingga Pulau Sipadan-Ligitan syah milik Malaysia.

3. Menginjak-injak harga diri Indonesia lewat kasus Ambalat
Setelah menguasai Sipadan dan Ligitan, Malaysia ingin lagi menarik garis pantai dari kedua pulau itu untuk mengklaim Blok Ambalat di Kaltim yang kaya akan minyak bumi. Padahal Malaysia bukan negera kepulauan dan sudah semestinya wilayah Blok Ambalat adalah milik Indonesia.

Kasus ini memanas lagi tahun 2005, ketika 17 pekerja Indonesia ditangkap oleh kapal perang Malaysia di Karang Unarang. Dan Angkatan Laut Malaysia mengejar nelayan Indonesia dan mengusir keluar dari Ambalat. Malaysia dan Indonesia memberikan hak menambang ke Shell, Unocal dan ENI.

4. Berada di belakang layar terjadinya Illegal logging di Indonesia.
Malaysia berniat menggunduli hutan Indonesia yang berada di Pulau Kalimantan dengan cara menyuburkan praktik Illegal Logging dan menerima kayu-kayu Indonesia tersebut tanpa adanya niat pemerintahnya mencegah kerusakan hutan Indonesia.

Di Kalimantan telah ditemukan banyak jalan tersembunyi untuk mengangkut kayu ilegal dari Kalimantan. Bahkan pertambangan juga digerogoti dari jalur terowongan untuk mengeruk kekayaan alam Indonesia.

5. Tidak peduli dengan nasib TKI yang dianiaya majikan
Berapa banyak TKI yang tidak digaji, dianiaya, disuntik gila dan diusir setelah dimanfaatkan tenaganya. Jika majikan Malaysia ke meja hijau atas kasus itu maka ujung-ujungnya bebas alias dinyatakan tidak bersalah atas kasus penganiayaan.

Jumlah TKI di Malaysia tercatat 1,8 juta orang. Yang tidak tercatat lebih banyak lagi. Dan mereka sebagian besar masih memiliki nasionalisme tinggi untuk membela Indonesia.

Banyak para TKI mengembangkan kebudayaan asli daerahnya masing-masing sebagai hiburan rindu kampung kebanggan nasionalisme. Kemudian Malaysia memfasilitasi mereka untuk dikembangkan menjadi budaya dan akhirnya memanfaatkan dan mengklaimnya.

6. Melakukan pelanggaran batas wilayah Indonesia–Malaysia
Malaysia sering melakukan pelanggaran batas wilayah Indonesia–Malaysia di pulau Kalimantan, Sulawesi dan Sumatera. Bila orang Malaysia ditangkap karena melakukan pencurian ikan di Indonesia, selalu beralasan mereka merasa masih di wilayah Malaysia.

Sudah begitu, polisi Malaysia juga sering mengawal aktivitas illegal fishing tersebut. Jika sudah berlasan perbatasan, ujung-ujungnya nelayan tersebut dilepas.

7. Polisi Diraja Malaysia memukuli wasit Indonesia.
Agustus 2007 wasit karate Indonesia dipukuli 4 polisi Malaysia tanpa sebab hingga akhirnya Indonesia menarik diri dari kejuaraan karate tersebut sebagai bentuk protes.

8. Mematenkan (melakukan klaim hak paten) Budaya Indonesia
Bukan sekali-dua kali negara miskin budaya ini mematenkan budaya Indonesai menjadi hak milik mereka.

Batik Parang asal Yogyakarta dan berbagai hasil kebudayaan daerah baik kesenian maupun makanan atau kerajinan sudah banyak diklaim oleh Malaysia. Alasannya satu, karya tersebut belum dipatenkan oleh Indonesia. Sekarang Batik sudah diakui dunia internasional sebagai milik syah Indonesia.

Mencoba melakukan klaim hak paten terhadap Angklung (alat musik khas Jawa Barat). Belum lagi reog Ponorogo, Kuda Lumping dan sebagainya yang diakui juga milik Malaysia karena di sana memang juga ada berkembang untuk kesenian rakyat.

Makanan khas Indonesia pun diklaim Malaysia. Sehingga kita mempertanyakan apa sebenarnya kreativitas manusia Malaysia.

Tindakan malaysia ini seakan membenarkan perkataan presiden Sukarno bahwa malaysia satu negara (kalau boleh dinamakan negara) tanpa konsepsi, karena memang malaysia sekarang seakan tidak punya jati diri sebagai bangsa.

9. Blog Malaysia Menghina Indonesia
Dalam blog yang mengatasnamakan orang Malaysia ini menghina Indonesia dengan menyebut Indon yaitu orang rendahan. Dan fakta di Malaysia memang para TKI sering diremehkan dengan sebutan seperti itu.

Rakyat Indonesia masih terus meluapkan emosi dan kemarahan atas perlakuan tersebut karena terijak martabat dan harga diri sebagai bangsa berdaulat dan bermartabat. Rakyat juga tahu bahwa Malaysia adalah negara persemakmuran Inggris bersama Australia dan Singapura juga.

Namun Indonesia adalah bangsa pejuang yang tidak takut dengan senjata apapun karena yakin kebenaran dan keadilan akan ditegakkan. Rakyat masih menunggu dan melihat langkah pemerintah dalam menyikapi berbagai perlakuan Malaysia atas Indonesia.

Kita tidak menginginkan peperangan sesama negara serumpun apalagi sama-sama mengucap syahadat dan mengaku Muslim, tetapi melihat perangai pemerintah Malaysia yang arogan dan sombong maka wajib bagi kami jihad menegakkan kemuliaan di bumi Allah Indonesia.

29 komentar:

  1. iya tapi pemerintah kita takut,semuanya hanya memikirkan perut dan kursi.

    BalasHapus
  2. Bagaimana pula rakyat indonesi yg mencvari kerja di malaysia. setiap hari ada sahaja kes curi, rompak, pecah rumah, rogol, bunuh, rAGUT, TIPU, pukau dan perkara negatif lain yg org indonesia buat kepada kami rakyat malaysia. adakah adil utk kami. kamu terlalu emosional. kononnya membela rakyat indonesia tetapi kjamu sendiri yg menindas pemikiran rakyat kamu dengan isu-isu kecil dan remeh. Hoi... bangun dan buat kerjalah. jangan asyik cari kesalahan orang. barulah bangsa kamu bvoleh maju. bukannya malas macam kamu...

    BalasHapus
  3. banyak bacot lo malay!!!
    dasar negara yg gak bjuang dlm mperoleh kemerdekaan.. tingkahnya jdnya spt itu.. kyk anak².. bisanya cari masalah aja.. nyari² phatian.. sadar dirilah malay! ke laut aja lo!!!

    BalasHapus
  4. malaysia tu ngak ada apa apanya sama indonesia.coba kalo presiden kita ini berani kek pak sukarno,pasti malaysia langsung menyerah karena pak sukarno sangat pemberani

    BalasHapus
  5. edaan ni orang malanyiink,...ngomong kita jelek2 nyolot pula,..tu otak ma lidah bener2 udah ga sinkron yaa???di malay nyelesein masalah pke mulut doang yaaaa?????disini ky gt ga ngaruh nyiink..

    BalasHapus
  6. Jadi Intinya Apa nih? Kalo Diplomasi Gagal! Perang Lah Kita... lebih baik banyak yg Mati... Dari Pada Indonesia Trus di hIna Malaysia...

    BalasHapus
  7. ini menggalakkan perang dan gaduh.. tidak enak.. sy sudah ke malaysia, semuanya elok. layanan mereka baik, tidak seperti yang tertulis di atas..

    BalasHapus
  8. betul tuh....lw pmerinth kita berani melwan malaysia psti kn kjdiannya g mkin prah gni sampai2bnyak sekali kekayaan indonesia yang di gerogoti oleh malaysia

    BalasHapus
  9. maaf......mau d perbetulkan sikit...
    bukan semua TKI kamu sah.......d sabah saja hampir 200 000 pendatang tanpa izin....sudah dihantar pulang dengan kos dibiaya oleh kerajaan...mereka datang semula seperti biasa...tanpa izin......d tempat saya kerja sekarang ni pun.....ada 180 orang tanpa pasport.....soal Mat Top......malaysia tidak hantar....kamu yang terima dia......d malaysia tiada lagi pusat latihan terorist...
    mengenai kayu hutan....orang indonesia sendiri yang menghantar menyeludup ke malaysia...pembelinya adalah orang jepun......saya tau sebab bapa saudara saya dari indonesia salah seorang penjualnya.....silap d malaysia hanya menerima rahsuah supaya lepaskan penjual balak itu...
    kami tak takut kalau kamu perang dengan kami....tapi fikir2kanla akibat yang kamu dapat....ekonomi kamu jauh ketinggalan dari kami kerana pemikiran kolot kamu dengan buluh runcing dan slogan ganyang kamu....
    saya rasa kamu pun tau...yang membakar bendera Malaysia dibayar dengan harga 35ribu rupiah.....begitu murahnya orang kamu di beli...hanya RM15 di Malaysia....fikir2kan la ya?....

    BalasHapus
  10. mungkin balasan tuhan negara kamu sentiasa di timpa bencana kerana niat kamu yang tidak baik.....lepas satu bencana satu lagi muncul......daripada kamu sibuk mau ajak berperang....bantulah rakyat kamu yang miskin dan mangsa2 bencana alam di indonesia....itu lebih baik......kalau rasa tidak mahu hantar pekerja...tak payah.....ambil la pekerja yang tiada pasport ni sekali....saya rasa aman lagi...kamu lihat sendiri tawau...lahad datu....sandakan yang penuh dengan pendatang tanpa izin dari indonesia dan filipina...teruk sudah bandarnya...kotor...banyak pencuri....penyamun.....pembunuh....macam2 lagi masalah......peace.....

    BalasHapus
  11. saya hairan kenapa malaysia indonesia sering bertelagah,sedangkan israel yahudi laknatullah begitu biadap terhadap org2 islam.kalau benar2 ingin berperang,perangilah yahudi,jangan jadi jaguh tapi bacul,dgn malaysia cakap besar,tp dgn yahudi mcm tikus longkang bacul...

    BalasHapus
  12. ah lo orang malaysit jangan bayak gomong jelas lo org malaysit itu yang suka mencuri suka mencari gara2, jgn bangga jadi negara yang gak bisa berdiri sendiri yang hidup negaranya merdeka dari hasil belaskasihan dari negara lain,
    kami orang indonesia merdeka dengan tangan rakyat sendiri jangan sombong deh walaupun kalian maju sekalipun tapi kalian bayak hutang jasa dengan orang indonesia da hulunya, orang malaysia itu belajar di indonesia jadi kalian itu semua adalah kacang lupa sama kulitnya alias pencuri bayak dosa dengan guru2 kalian dahu yang ada di indonesia makanya kerja kalian itu membuat rugi orang lain saja dasar malaysia gak punya budaya dan ciri khasnya negara yang gak punya budaya

    BalasHapus
  13. Wah, orang malaysia bijak-bijak :)

    BalasHapus
  14. satu rumpun knp pada tengkar sih?
    ga smua orang jelek sodara2, gak di Malaysia juga di Indonesia pasti ada yang bejat. Daripada saling bunuh, ayo kita selesein bersama masalah ini,karena kita saling membutuhkan teman!!

    BalasHapus
  15. mana buktinya wahai indon..kamu semua seakan budak2 kecil yang mahukan gula2..ingat..tanya lah pakar ekonomi negara kamu..jika malaysia putus hubungan maka negara kamu akan muflis..sebab itu pemimpin2 kamu tidak bersuara..meraka tahu hal sebenarnye..kami tidak ade ape kesan pun...kerna ramai yang mahu kerja di sini..kerna kami ada rakyat disabah sarawak..sedar lah..ramai rakyat kamu dpt mkn hasil dari kerja y dijalankan di malaysia..negara kami ada undang2..kamu buat jenayah..kamu akan di hukum..begitu juga untuk rakyat kami..kami ada bukti rakyat kamu zalim terhadap rakyat kami..tapi kami faham undang2 akan menghukum mereka..dan mereka y bersalah di hukum..lihat lah buktinya...
    nordin mat top sapa yang hantar kamu kata??malaysia?? jahil betul..penjenayah tu bukan kami yang hantar..tahu tuduh saja..ingat!!!malaysia masih bertolak ansur...memerhati orang tidak bersekolah berpakaian merah meraih simpati untuk masuk akhbar n TV hanya kerana cerita di kedai kopi..cerita tepi jalan..

    BalasHapus
  16. haha...jelas sekali ade rakyat indonisa yang tak matang lagi...rupa2 nya kamu cemburu dgn kemajuan yang kami kecapi...dgn singapore kamu tak dengki..hai macam budak kecik..kamu tak senang lihat negara lain maju..sedagkan negara kamu mundur..kain batik tu bukan soal budaya..tapi soal agama..kami pakai kain batik untuk menutup aurat..baru kami tahu kamu lebih pentingkan budaya dari agama..
    dan ingat..kami banyak menghulurkan wang ringgit untuk negara kamu..berjuta2..sungguh tak kenang jasa..insaflah..dan bertaubat lah..islam tidak pernah mengajak umatnya berhasat dengki..ayuh orang2 malaysia..kita TERUS bekerja dan b'usaha..pedulikan apa kata mereka..kerana Allah itu maha adil sifatnya..biar nanti Allah yang membalasnya..

    BalasHapus
  17. woi gg usah ribut disini . kalo mau kita perang aja sekarang

    BalasHapus
  18. sesama 1 rumpun harusnya jgn bertengkar...
    harusnya kita saling mendorong untuk menjadi negara maju...
    jadilah bangsa yg mempunyai pikiran dan intelektual tinggi. jangan kolot !!!
    wahai malaysia kalian tidak lebih pintar dr kami begitupun kami yg tidak luput dr kesalahan...
    salinglah menghormati dan menghargai...!!!

    BalasHapus
  19. sesama rumpun harusnya jgn bertengkar...
    harusnya kita saling mendorong untuk menjadi negara maju...
    jadilah negara yg mempunyai pikiran dan jiwa intelektual tinggi...
    wahai malaysia kalian tidak lebih pintar dr kami, begitu pun juga kami tidak luput dr kesalahan...
    salnglah menghsrgai dan menghormati...!!!
    ayo bangsa indonesia.... buktikan kepada malaysia bahwa kita tidak seburuk apa yg mereka pikirkan... dan buktikan pada mereka kalau kita jauh lebih baik dr mereka...
    HIDUP INDONESIA....

    BalasHapus
  20. ah, goblog luh smua yg ngatain malaysia, ! mank dasar indonesianya aj yg GOBLOG ! gampang bgt di"adudomba" ! bisanya cma berkoar-koar di belakang doang, ! gamau gerak, ! yya gasalah jg dnk klo malaysia sempat meng"klaim" budaya kita sbg budaya asli mereka, . . wong kitanya aj gak pernah kenal sama budayanya tsb. . s'hrusnya kita yg jstru brtrimakasih sm malaysia yg telah mem"promosikan" budaya kita ke berbagai penjuru dunia. . s'hrusny kita intropeksi diri dlu, ! baru berkomentar ! GIMANA INDONESIA MAU MAJU, KALO RAKYATNYA PADA BEGINI SEMUA ! (maaf, bukanny saya dsini membela malaysia ya?? saya cma ingin membuka pikiran kalian semua)

    BalasHapus
  21. em.. nape ye indonesia suka timbulkan isu-isu sebegini? Aku sendiri yang berdarah keturunan minang dari Padang, Indonesia kadang-kadang rasa malu bila org Indonesia fitnah mcm2 pd m'sia. Nenek moyangku datang ke Malaysia (secara halal) merantau mencari rezeki dan keluarga kami membesar di bumi malaysia yg aman damai. Aku bersyukur dan berterima kasih kerana diberi peluang hidup dalam keadaan sebegini. Tapi bila ribut-ribut camni, aku rasa tak patutlah indonesia buat macam ni. Aku pernah ke sana (Bandung dan Jakarta), ramai rakyat Malaysia suka ke sana untuk membeli belah, membantu menaikkan ekonomi Indonesia. Rakyat Indonesia di sini (tempat kerjaku) suka sangat dapat kerja kat sini sampai ada yg taknak balik sebab aman-damai dan mudah mencari rezeki. Bukanlah aku nak kutuk Indonesia ke apa, tapi aku rasa terkilan dan sedih bila apa yang diperkatakan semuanya tak benar. Ingatlah "Dosa memfitnah itu lebih besar dari dosa membunuh". Pape pun aku tetap bangga sebab aku berketurunan Minang dari Indonesia dan Melayu Asli dari Malaysia. Watpe nak gaduh-gaduh? Lebih baik perang Yahudi laknatullah yg terang2 lagi bersuluh kekejaman mereka terhadap rakyat Palestin. Fikirlah secara matang.. Wallahualam..:)

    BalasHapus
  22. Peace plese.. Orang Zionis brengsek yang harus dimusuhi, bukan sesama muslim sperti ini..

    BalasHapus
  23. gyahahhahah ...
    gak ada yang bener ..
    malaysia bukan mengenalkan budaya kita pada dunia , tapi mengklaimnya dn merebutnya ..(itu bangsat dn anjink )

    nah orang indonesia juga , gak pernah peduli sama kesenian budayanya , g melestarikannya , g bangga ,n menjaganya ..
    eeehhhh , giliran uda d klaim negara lain baru deh TRIAK TRIAK .. (itu bodoh , tolol , dn memalukan )

    ya iyalah . malay kira budaya kita uda g kepakek dn d buang ma indonesia ,
    emang dasar malay negara miskin budaya dn tmpat sampah paling baik d dunia ,terjadilah proses PEMUNGUTAN besar2an oleh kaum malay .

    (^_^)"

    mav , hanya opini ,
    tdk membela malaysia .
    tetap dukung indonesia .
    smoga kta smua dpat mlihat dn menilai dari smua sisi .

    BalasHapus
  24. kyaknya kita cuman di adu domba amerika nih ..
    negara islam terbesar kan indonesia ...
    pasti yg seneng dan tepuk tangan ya amerika dan inggris .. dan malysia adlah negara bonekanya inggris ... jadi intinya mlaysia penyebabnya dan bnyk mnimbulkan mslh ..klo mlysia ga ngaku2in budaya dan pulau ga mungkin lah kita berperang dan saling hina .. sadar mlysia ..kalian diperalat !! ngapain ngakuin pnya orang ... bangga lah dengan pnya sendiri

    BalasHapus
  25. tapi sebahagian kecil org indon ni berfikiran kolot yg mereka tau hanya nak bergaduh dan berperang,sebab tu negara mereka memang susah nak maju,aku tiap 2bln sekali aku ke jakarta kerana tugas, aku lihat kebanyakkan rakyat masih hidup susah,kalau kerja di shopping complex gaji baru RP300 ribu lebih kurang rm100,apa nak makan kalau gaji macam tu,sebab tu kalau nak perempuan utk tidur memang senang dapat,yg bawah umur pun ada,jadi apa pemerintah kamu lakukan utk semua ini takde apa2 pun,jadi dari pada kamu menyibuk negara kami lebih kamu urus masaalah dalam kamu dulu sebelum cuba mengajar org lain, dan buat sesuatu supaya jgn org pandang rendah pada kamu

    BalasHapus
  26. stop semuanya....
    karena indonesia sama malaysia itu banyak yang muslim jadi orang yahudi mau mempecahbelah kesatuan orang muslim...

    BalasHapus
  27. longorrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr kalian semua..>!!!!

    BalasHapus
  28. salam..rakyat indon seharusnya bersyukur krn malaysia masih nak bantu mangsa bencana alam di sana..bukan nak ungkit,nanti orang ckap tak ikhlas lak..cuma nak ingatkan je..ekonomi korang pun banyak malaysia yang bantu..kalau PM malaysia tak izinkan rakyat indon kerja di malaysia,kamu fikir lah negara kamu macam mana sekarang?
    memang lah kalau ikut sejarah ,melayu di malaysia ni majoriti berasal dari indon,.tapi kamu fikir la.indon merdaka awal daripada malysia,.mmg pun..tapi tengoklah sekarang,adakah indon lbh maju dr malysia sdgkn indon merdeka lbh awl?
    ini menunjukkan indon tak da kematangan dr segi pemikiran..asyik nk cucuk api je kat malysia..tuduh ini la,itula,.wahai indon yang gemar buat perkara mcm ni,sedarla dlm komen2 kat atas ni,da juga rakyat indon yg tak selesa dgn pekikiran sempit kamu itu.
    sepatutnya kamu berfikiran positif,barulah dikatakn indon ni matang.
    ni tak,menyalahkan orang nombor satu tapi diri sendiri tak tgk cermin.
    jgn duduk bangga dgn negara Islam kamu la.
    not all are perfect.tak semua yang sempurna ok.
    kalau kamu rasa indon hebat dgn Islamnya drpd malaysia,kenapa kbanyakan pelakon bukan Islam indon sewenag-wenang pgg Quran dan memuji2 kepada Allah s.w.t,yang berlakon dlm drama or filem pada hal dorang tetap kufur akan perintah Allah s.w.t,..pe yang kamu nak cakap ttg ini?
    kamu sedar tak yang ini mempersendakan agama Islam.?
    kenapa tak gune pelakon yang Islam?
    tak kan pupus kot..

    jangan membangga2kan diri la wahai indon..
    Allah s.w.t tak suke orang macam ni.
    konon negara Islam terbesar.
    jangan nak agah.
    nanti kena bala baru taw..
    tak cukup lagi ke bala2 yang Allah s.w.t telah turunkan kpd indon?
    tak taw la org indon ni tak sedar diri lagi..
    masyaAllah..
    wallahu'alam

    BalasHapus
  29. oalah, sebenarnya ini masalah pemerintah Indonesia dulu. kenapa mau mengirimkan rakyat sendiri untuk membesarkan malaysia....
    kalau tidaklah susah mana mau rakyat eksodus ke malaysia
    pdhl kalaulah dulu tidak dikirim mungkin pemerintah malaysia adalah orang cina atau india, bukan orang melayu...
    dan guru2 terbaik kita tidak meninggalkan indonesia jika dapat tanda jasa dan uang jasa yang lebih baik....
    jd sebenarnya malaysia sebenarnya orang indonesia yang sakit hati..
    udalah, masih saudaranya kita..
    hentikan perang bodoh ini
    lebih baik kita bersatu menghalau kedatangan dajjal, dan propaganda2 freemason untuk NWO...

    BalasHapus